Pliki multimedialne


    

Strona główna
Zaawansowane operacje przetwarzania obrazu
Tworzenie grafiki przeznaczonej do serwisów internetowych
Pliki multimedialne

Stan rozwoju technik komputerowych zapewnia możliwości przetwarzania plików multimedialnych, zawierających dźwięk lub animowany obraz połączony z dźwiękiem. Nie ma więc problemu z nagrywaniem dźwięku bardzo przyzwoitej jakości na płyty CD. Nieco gorzej jest z obrazem, ale tutaj przełom wydaje się być bliski. 

W tym rozdziale omówię formaty plików multimedialnych, zwrócę uwagę na sposób konfiguracji podstawowych parametrów przy dokonywaniu konwersji bądź tworzenia nowych plików.

 

1. Podstawowe formaty plików multimedialnych

2. Konfigurowanie podstawowych parametrów kompresji dźwięku i obrazu

3. Nagrywanie dźwięku za pośrednictwem mikrofonu i robienie prostego montażu

4. Tworzenie montażu plików multimedialnych z różnych źródeł

 

 

1. Podstawowe formaty plików multimedialnych

   Każdy format plików multimedialnych zawiera zakodowany binarnie zapis dźwięku i obrazu. Rozważmy ogólnie, jak można zakodować dźwięk. Podstawą zapisu cyfrowego jest tzw. próbkowanie, czyli badanie parametrów dźwięku w określonych odstępach czasu. Liczba pobieranych prób dźwięku w ciągu jednej sekundy oznacza częstotliwość próbkowania. 

    Bardzo istotnym parametrem jest ilość informacji (mierzona w kilobajtach), którą komputer musi przetworzyć w ciągu 1 sekundy, by uzyskać zamierzony efekt przekazu multimedialnego.

    Podstawowymi parametrami przekazu obrazu jest : rozdzielczość liczona w pikselach oraz liczba wyświetlanych obrazów (klatek) w ciągu 1 sekundy.

Najważniejsze formaty plików multimedialnych:

FORMAT RODZAJ PRZEKAZU CHARAKTERYSTYKA I ZAKRES ZASTOSOWAŃ
*.wav dźwięk Przechowuje dźwięk dorównujący jakością płycie CD. Wykorzystuje go z reguły jako plik tymczasowy przeznaczony do dalszej obróbki, np. przy "zgrywaniu" płyt. Bardzo łatwo można go odtwarzać różnymi narzędziami. Jedna minuta dźwięku zajmuje około 10 MB
*.avi dźwięk, obraz Uniwersalny format, którego odtwarzanie jest możliwe narzędziami dostępnymi w systemie Windows. Generuje bardzo duże pliki. Czasami stosunkuje się go w krótkich przekazach dostępnych w programach edukacyjnych, encyklopediach itp.
*.mp3 dźwięk Dokładniej jest to format MPEG 1 Layer - 3. Pozwala na kompresję plików w stosunku co najmniej 1:10 bez zauważalnej straty jakości. Istnieje bardzo wiele narzędzi pozwalających na ich odtwarzania. 1 minuta dźwięku wymaga ok. 1 MB pamięci. Standard *.mp3 spowodował niesłychany wzrost liczby wymiany plików w sieci i dyskusje o prawie autorskim. Powszechne są podręczne odtwarzacze tych plików
DVD obraz, dźwięk Opiera się na standardzie kompresji MPEG - 2. Wykorzystanie tego standardu wymaga wyposażenia komputera w napęd DVD i zapisu informacji na specjalnych płytach. Co ciekawe, ścieżka dźwiękowa może być zapisana w standardzie stereo, Doby Surround (dwukanałowym, pseudoprzestrzennym) oraz Dolby Digital (sześciokanałowym).
*.mid dźwięk  Zapisdźwięku za pomocą parametrów instrumentów. Jakość ściśle zależna od jakości karty dźwiękowej. Pliki posiadają bardzo małe rozmiary.

    Ważna jest możliwość strumieniowego przekazu, szczególnie istotna do rozwoju usług Internetu. Polega ona na pobieraniu informacji bezpośrednia z fragmentów przesyłanego pliku, bez potrzeby zapisywania wszystkich informacji na twardy dysk. W ten sposób można realizować transmisje w sieci. Do znanych formatów należą np.: QuickTime firmy Apple i ASF firmy Microsoft. Alternatywnym formatem kompresji dźwięku przydatnym do transmisji radiowych poprzez Internet jest np. Real Audio.

2. Konfigurowanie podstawowych parametrów kompresji dźwięku i obrazu

    Umiejętność konfiguracji podstawowych parametrów dźwięku i obrazu będzie ci potrzebna, jeśli zdecydujesz się na przetwarzanie plików multimedialnych - ich tworzenie bądź konwersję na różne formaty. Z tworzeniem pliku masz do czynienia wtedy, gdy dysponujesz nagrania pliku dźwiękowego pochodzącego z radia, przechwytywania obrazu z kamery wideo itp. 

    Musisz poznać pewną klasę programów, bez których przetwarzanie plików multimedialnych jest praktycznie niemożliwe. Wyjaśnię to na przykładzie tworzenia własnego zestawu utworów w formacie *.mp3. Najpierw musisz wybrać źródło, z którego chcesz utworzyć plik. Jeśli ma to być płyta CD, będzie potrzebny program zwany ripperem. Ripper pozwala na skopiowanie płyty CD i zapisanie utworów do plików w formacie *.wav. Jedna minuta muzyki zajmuje około 10 MB pamięci. Możesz także pliki *.wav pobrać z innych źródeł. Każda aplikacja dokonująca konwersji formatu *.wav na *.mp3 może korzystać z innego algorytmu, dlatego musi korzystać z programów zwanych ogólnie kodekami. Kodek pełni dwie zasadnicze funkcje - kodującą (koder) oraz dekodującą (deokoder). Każdy kodek pozwala na wybór parametrów dźwięku, które muszą być kompromisem między jakością i możliwościami sprzętu.

 

3. Nagrywanie dźwięku za pośrednictwem mikrofonu i robienie prostego montażu

    To prosta umiejętność, która zapewne z łatwością opanujesz. Zakładamy, że do karty dźwiękowej masz podłączony mikrofon. 

    W Panelu sterowania kliknij ikonę Multimedia, zakładkę Audio. Wybierz ikonę Odtwarzania. Zobaczysz listę urządzeń, które możesz wykorzystać do odtwarzania.

Możesz teraz uruchomić aplikację pozwalającą na nagrywanie. W systemie znajduje się ona standardowo w następującej ścieżce: przycisk Start, Akcesoria, Rozrywka, Rejestrator Dźwięku. Jeśli tej aplikacji nie ma, musisz ją zainstalować. W tym celu w Panelu sterowania kliknij ikonę Dodaj/Usuń programy, wybierz zakładkę Instalator Systemu Windows, kliknij składnik Multimedia, następnie zaznacz program Rejestrator Dźwięku. Pamiętaj o konieczności podania lokalizacji systemu Windows.

Warto wiedzieć:

Rejestrator dźwięku jest stosunkowo prostym narzędziem. Pamiętaj jednak, że istnieje wiele bardziej rozbudowanych programów. Są one dostępne w różnych wersjach licencyjnych. Śledząc pracę komputerową, na pewno znajdziesz ciekawe programy.

 

3. Tworzenie montażu plików multimedialnych z różnych źródeł

    Sprawdź, czy system jest przygotowany do nagrywania z wejścia Line in - w Panelu sterowania kliknij ikonę Multimedia, następnie ikonę Nagrywanie, wybierz Opcje, dalej Nagrywani, wyłącz mikrofon i wejście Line in. W ten sposób zostało ustawione źródło nagrywania. Wystarczy teraz uruchomić Rejestrator dźwięku, włączyć urządzenie i rozpoczynać nagrywanie sekwencji.

Warto wiedzieć:

Ważną możliwość użytkownikom komputerów będą dawały programy pozwalające tworzyć w przyjazny sposób ciekawe materiały dydaktyczne. Problem jednak pozostanie: im więcej możliwości oferuje oprogramowanie, tym więcej można zepsuć... Staraj się tak wykorzystywać komputer, by tego zagrożenia uniknąć.